Voeding en gezond ouder worden

Voedingsadviezen en behandelingen

We worden gemiddeld steeds ouder. Onze levensverwachting is enorm gestegen door de verbeterde medische zorg, hygiëne en voeding. Het bereiken van een hogere leeftijd betekent echter dat de kans op ouderdomskwalen toeneemt. Dit zal de kwaliteit van leven negatief beïnvloeden. Veroudering hoeft echter geen aftakeling te betekenen. Het is mogelijk om gezond oud te worden.

Ouder worden

Een deel van de factoren die van invloed zijn op de veroudering van de lichaamscellen werken van binnen uit. Dit zijn genetisch bepaalde eigenschappen, hormonale invloeden en de vrije radicalen productie. Negatieve invloeden van buitenaf versterken vooral de vrije radicalen schade. Roken, zonlicht, alcohol, intoxicaties, maar ook de voeding kan hierbij een rol spelen. De energiehuishouding, de conditie van de celmembranen en het immuunsysteem zijn kwetsbare systemen.

Het proces

Energiehuishouding

Om verouderingsprocessen te vertragen is het van belang de cellulaire energieprocessen optimaal te laten verlopen. Bij verbrandingsprocessen en energieproductie ontstaan vrije radicalen. Deze vrije radicalen moeten direct onschadelijk gemaakt worden door de zogenaamde anti-oxidanten die ook uit de voeding opgenomen moeten worden. Zo zal dus een beperking van de inname van calorieën het optreden van verouderingsprocessen verminderen. Het eten van veel groenten en fruit is gunstig omdat deze producten een beperkt aantal calorieën en relatief veel anti-oxidanten bevat.

Celmembranen

Met name de meervoudig onverzadigde vetzuren (MOV's) zijn belangrijk voor het functioneren van de lichaamscellen. Vetzuren vormen een essentieel bestanddeel van de celmembraan. Ze zijn essentieel voor het soepel houden van de celmembraan. MOV's worden erg gemakkelijk geoxideerd en kunnen zo vrije radicalen schade veroorzaken. Daarom moeten MOV's samen met anti-oxidanten, vooral vitamine E, ingenomen worden.

Het immuunsysteem

Een goede darmflora is van groot belang voor de kwaliteit van onze weerstand en immuniteit. Zo'n tien procent van het voedsel dat wij innemen wordt geconsumeerd door de darmflora.

Biochemische veranderingen

Een aantal stoffen wordt op gevorderde leeftijd in geringere mate door het lichaam aangemaakt dan in de jongere jaren. Dit geldt bijvoorbeeld voor DHEA (dehydroepiandrosteron) een bijnierschorshormoon dat verouderingsprocessen kan remmen en een voorloper is van veel andere hormonen. Ook productie van glucosamine, een stof die de kwaliteit van het kraakbeen vergroot, van choline, een B-vitamine dat vet kan emulgeren, en van melatonine, het 'slaaphormoon' nemen af.

Voeding van ouderen

Ouderen hebben minder calorieën nodig en gaan daardoor vaak minder eten. Wanneer minder voeding ingenomen wordt krijgt men ook minder vitamines en mineralen binnen. Dit leidt veelal tot tekorten. De voeding die bereid in de keukens van tehuizen en ziekenhuizen is vaak arm aan vitamines en mineralen, wat de situatie verergert. Verder speelt nog een rol dat bij veroudering de efficiëntie van de spijsvertering vermindert doordat de maagzuur productie afneemt en de alvleesklier minder spijsverteringsenzymen maakt. Een goede voeding met ondersteuning van supplementen is van groot belang.

Doorbloeding

Een goede doorbloeding is belangrijk omdat alleen dan de voedingsstoffen de juiste plaats in voldoende hoeveelheden kunnen bereiken. Anti-oxidanten spelen een grote rol bij het in stand houden van de conditie van het hart- en vaatstelsel. Ook bepaalde kruiden, zoals bijvoorbeeld ginkgo biloba, kunnen veel bijdragen.

Een orthomoleculair arts of therapeut kan u ondersteunen bij het selecteren van een goede voeding en de passende voedingssupplementen om de kans op gezond en fit ouder worden te vergroten.

Twitter