Het Mediterrane dieet

Boeken/Leestips


Doctor Fedon A.Lindberg

Uitgeverij Het Spectrum B.V

ISBN-13: 978 90 274 4582 7

2007, €19,95

www.drlindberg.com
 

Laat voedsel je medicijn zijn.

Door: Emelie Besseling

Vanuit een brede ervaring en diepe overtuiging, gestoeld op eigen ervaring, wetenschappelijk onderzoek en jarenlange praktijkervaring neemt de Greek Doctor Fedon A. Lindberg ons mee in een tocht langs vele chronische ziekten en de invloed van voeding hierop, zowel op positieve als negatieve wijze. Door het in het kader van de voeding te beschrijven en prettig leesbaar de werking van voedingsstoffen, positief en negatief toe te lichten, ontstaat bij de lezer de motivatie om aan de slag te gaan. En het vertrouwen wordt gewekt als de persoonlijke ervaringen, beginnend in de jeugd van de schrijver in het zonnige Griekenland met het mediterrane dieet bij moeder thuis, worden aangevuld met beschrijvingen van wetenschappelijk onderzoek en praktijktoepassingen in Noorwegen en de Verenigde Staten.

De werking en methode zijn gericht op het belang van de glycemische index en glycemische lading van onze voeding. Het toepassen van de GI- en GL-theorie kan helpen om vele chronische kwalen te voorkomen of te verbeteren. Dit boek leidt tot begrip hoe voeding uw medicijn kan zijn in combinatie met gestructureerde lichaamsbeweging en is bedoeld als naslagwerk, zodat de lezer in staat is de juiste keuzes te maken in de samenstelling van het dagelijks eten en drinken. Het gebruik van voedingssupplementen wordt in een gezond daglicht geplaatst, zoek het eerst in de voeding en denk na voordat je een supplement gaat slikken. De lezer krijgt op meerdere manieren aangereikt hoe te werk te gaan:

  1. Het mediterrane dieet wordt op een begrijpelijke en concrete wijze aangereikt. Het belang van de voeding in samenhang met de momenten en intensiteit van lichaamsbeweging wordt helder.
  2. Een menuschema voor vier weken maakt het mogelijk snel te starten.
  3. Met 48 recepten kan de lezer op kook- en bakles.
  4. De Glycemische Lading Tabel stelt de lezer in staat zelfstandig een menu te beoordelen op de totale glycemische waarde en bestaande gerechten aan te passen door alternatieve ingrediënten te kiezen.

Mijn bevindingen nadat ik heb het dieet zelf voor een periode van 6 weken consequent heb gehanteerd:

  • Het is gemakkelijk vol te houden, doordat je een verzadigd gevoel hebt, geen behoefte krijgt aan zoetigheid en je door het dieet niet wordt beperkt in de hoeveelheid.
  • Als je van koken houdt, is dit de uitdaging! Je staat wel wat langer in de keuken en zet bijzondere gerechten op tafel.
  • Dr. Lindberg wil ons graag langzaam laten eten, dus er is ruimte voor gezelligheid.
  • Ik bemerk dat energie de hele dag aanwezig is.
  • Voor ons Hollanders is het ontbijt van Lindberg regelmatig aan de stevige kant, dus even zoeken naar een eigen weg.
  • Na een paar weken wordt het mediterrane dieet een nieuwe gewoonte, die mij bevalt!

Lindberg reikt de lezer met zijn boek de lezer een gezonde leefwijze aan door informeren, motiveren en concreet op weg te helpen, een aanrader voor ieder die de orthomoleculaire geneeswijze voorstaat.

Twitter